Academic performance in basic mathematics: Case study

Main Article Content

Samaria Virginia Muñoz de Camacho
Carlos Amable Muñoz Bravo
Meridalba Muñoz Bravo

Abstract

This article presents the results of a research conducted in 15 academic periods dictated during the year 2012 to 2014 at the University of Los Andes in Mérida - Venezuela. These were specifically five academic periods of the Faculty of Architecture, six of the Faculty of Engineering and four of the Faculty of Economics and Social Sciences which aimed to know the effect that the entry mode, gender and teachers have on the final grades on the mathematics studied during the first semester. A simple correspondence analysis was performed to characterize that relationship. The results evidence that both entry mode and the teaching-learning process are associated to the academic performance of the students, but not so the gender.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Muñoz de CamachoS. V., Muñoz BravoC. A., & Muñoz BravoM. (2016). Academic performance in basic mathematics: Case study. AXIOMA, (15), 75-85. Retrieved from http://pucesinews.pucesi.edu.ec/index.php/axioma/article/view/464
Section
DOCENCIA
Author Biographies

Samaria Virginia Muñoz de Camacho, Universidad de Los Andes.

Docente de la Universidad de Los Andes, Mérida, Venezuela, Instituto de Investigaciones Económicas y Sociales de la Facultad de Ciencias  Económicas y Sociales.

Carlos Amable Muñoz Bravo, Universidad de Los Andes.

Docente de la de la Universidad de Los Andes, Mérida, Venezuela, Facultad de Ingeniería.

Meridalba Muñoz Bravo, Universidad de Los Andes.

Docente de la de la Universidad de Los Andes, Mérida, Venezuela, Facultad de Arquitectura.

References

Álvarez, Y., & Soler, M. R. (2010). Revista de Pedagogía, Caracas. Actitudes hacia las matemáticas en estudiantes de ingeniería en universidades autónomas venezolanas.Recuperado el 15 de mayo de 2010 de http://www.scielo.org.ve/scielo.php?pid=S0798-97922010000200002&script=sci_arttext
Álvarez, Y., (2005). Revista Equisángulo, Universidad de Los Andes, Mérida, Venezuela. ¡Auxilio! No puedo con la matemática. Recuperado el 01 de mayo de 2015 de http://www.saber.ula.ve/handle/123456789/20301
Burgos, M. (1992). Análisis del Rendimiento Académico en Matemáticas. Trabajo de grado. Facultad de Ingeniería. Universidad de Carabobo. Valencia. Venezuela.
Greenacre, M. (2008). La práctica del análisis de correspondencias. Fundación BBVA.
Hernández, F., & Soriano, E. (1999). Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas en Educación Primaria. Madrid: Editorial La Muralla.
Hernández, A.I. (2005). Encuentro Educacional de Universidad del Zulia. El rendimiento académico de las matemáticas en alumnos universitarios. Recuperado el 3 de junio de 2015 de http://www.produccioncientificaluz.org/index.php/encuentro/article/viewFile/861/863
Isaza, L. & Henao, G. (2012). Actitudes estilo de enseñanza: su relación con el rendimiento académico. Recuperado el 30 Abril 2015 en International Journal of Psychological Research, de la Universidad de San Buenaventura, Colombia. En http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=299023539015
Manstretta, R. & Hernández, A. (2001). Encuentro Educacional. Motivaciones Sociales en Docentes de Matemática y su Relación con el Rendimiento Estudiantil del Nivel Universitario. Recuperado el 12 de Mayo de 2015 de http://produccioncientificaluz.org/index.php/encuentro/article/view/4320
Pinilla B. & Muñoz S. “Educational Opportunities and Academic Performance: A case of Study of University Student Mothers in Venezuela”. Higher Education. Vol. 50 Issue 2, pp 299-322.
Planchart, E., Garbín, S., & Gómez-Chacón, I. (2005). Enseñanza de la matemática en Venezuela. Educación Matemática y formación de profesores. España: Bilbao.