Ruta cultural - Mérida, edilicia moderna: la vivienda unifamiliar

Main Article Content

Giselle A. Arnal Sandia

Abstract

A community that’s empowered of its heritage has assumed the responsibility of its conservation and preservation.  That is why ICOMOS, in The Florence Declaration (2014), invites the community to create strategies that allows them to be empowered regarding its heritage. Merida, is a privileged city, for its geographic, historical and social qualities makes her a perfect candidate to create a cultural tourism synergy as suggested by ICOMOS (1999). The creation of a cultural route named Merida Edilicia Moderna – la vivienda unifamiliar, based on Lopez’s (2016) method, using the modern houses from the downtown as resources, will allow users to get to know the city’s downtown in a different way, meet Merida’s men from mid XX c. and how Merida stops being the traditional American checkerboard city to become a city on the verge of global modernity.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Arnal SandiaG. A. (2021). Ruta cultural - Mérida, edilicia moderna: la vivienda unifamiliar. AXIOMA, 1(24), 5-14. https://doi.org/10.26621/ra.v1i24.670
Section
INGENIERÍA, INDUSTRIA Y CONSTRUCCIÓN

References

Alcaldía del Municipio Libertador. (2004). Gaceta Municipal Extraordinaria Nº. 110. Mérida, Venezuela: Autor.
Arnal Sandia, G. (2016). Ciudad, Historia y Patrimonio: Una Dinámica de Rutas Culturales para La Ciudad de Mérida. Tesis de Maestría. Universidad de Los Andes, Mérida, Venezuela.
Calderón-Trejo, E. y D. Robinson. (2012). Mérida: Encuentro con su Patrimonio Arquitectónico. Mérida, Venezuela: Talleres Gráficos Universitarios, ULA.
Castillo, M. (Comp.). (2002). Ciudades Históricas: conservación y desarrollo. Madrid, España: Fundación Argentaria.
Febres – Cordero, B. (2003). La Arquitectura Moderna en Mérida. 1950 – 1959. Mérida, Venezuela. Talleres Gráficos, ULA.
Iglesias, B. (s.f). Mérida: Ciudad Museo, Ciudad Collage. Tesis de Maestría sin publicación. Universidad de los Andes, Mérida, Venezuela.
Instituto del Patrimonio Cultural. (2007). Catálogo del Patrimonio Cultural de Venezuela 2004-2007. ME-12. Caracas, Venezuela: Autor.
REFERENCIAS EN LÍNEA

Calvino, I. (1983). Las Ciudades Invisibles. Recuperado de:
http://www.siruela.com/archivos/fragmentos/Ciudadesindd.pdf
Chacón, J. (2015). La Capilla de la Resurrección en el Seminario San Buenaventura de Mérida (Venezuela). Una experiencia de integración de las artes en el patrimonio arquitectónico. Actas del Congreso Internacional de Arquitectura Religiosa Contemporánea 4. Recuperado de: https://doi.org/10.17979/aarc.2015.4.0.5127
Cherini Ramírez, S. (2007). Inscripciones Conmemorativas del Patrimonio Histórico Cultural del Casco Central de la Ciudad de Mérida – Venezuela. Boletín del Archivo Arquidiocesano de Mérida, Núm. 28, julio-diciembre, 2007, pp. 71- 95. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/691/69111714005.pdf
ICOMOS. (1999). Carta Internacional Sobre Turismo Cultural. Recuperado de:
http://www.international.icomos.org/charters/tourism_sp.pdf
ICOMOS. (2014). Declaración de Florencia. Recuperado de:
http://www.icomos.org/charters/culturalroutes_sp.pdf
López, M. (2006). Diseño y Programación de Itinerarios Culturales. PH Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 60, 20 - 33. Recuperado de: http://www.iaph.es/revistaph/index.php/revistaph/article/viewFile/2239/2239
Moreno Rodriguez, R. & Bhaszar, J. F. (2020). Antonio Guzmán Blanco, precursor de la arquitectura moderna en Venezuela. Confluencias entre arte y política. Cuadernos de literatura del Caribe e Hispanoamérica, 31. Recuperado de: http://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/cuadernos_literatura/article/view/2543
Torres, E. (2006). Rutas Culturales. Recurso, destino y producto turístico. PH Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 60, 84 - 97. Recuperado de: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:cJnhbpE1snsJ:www.iaph.es/revistaph/index.php/revistaph/article/download/2259/2259