Dimensions of social responsibility in health and microenterprise institutions of the social environment recipient of Nucleus La Liria of the University of Los Andes Merida-Venezuela
Main Article Content
Abstract
Currently, Social Responsibility represents an institutional commitment, emphasizing social, organizational and personal values. The present research shows the results of the first phase of the macro project named Design a Strategic Plan for Social Responsibility for Citizen Coexistence in Spaces of Nucleus La Liria of the University of los Andes and its Social Environment Recipient, focused on the knowledge and application of tools inherent to five dimensions of social responsibility, in 38 health institutions and microenterprises near Nucleus La Liria (04 health centers and 34 microenterprises). To collect the information, the Self-Assessment Manual of Social Responsibility Deres (2008) is based on measuring the performance of work environment conditions, responsible marketing, environmental protection, community support, values and ethical principles. Among the conclusions, it highlights the little knowledge and application of the tools studied, thus resulting as a more relevant dimension, work conditions and environment.
Downloads
Article Details
Con la finalidad de contar con un tipo de licencia más abierta en el espectro que ofrece Creative Commons, a partir de diciembre de 2022 desde el número 27, AXIOMA asume la Licencia Creative Commons 4.0 de Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0(CC BY-NC-SA 4.0). Tanto el sitio web como los artículos en sus diferentes formatos, reflejan esta información.
Hasta el mes de noviembre de 2022 con el número 26, la revista AXIOMA asumió una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0). Los artículos contenidos en cada número hasta el 26, cuentan con esta licencia y su descripción se conserva en el portal de nuestra revista.
Atribución-NoComercial-SinDerivadas
CC BY-NC-ND
AXIOMA- Revista Científica de Investigación, Docencia y Proyección Social
References
UNESCO. (2001). Cátedra UNESCO. Recuperado de http://www.catedraui.iteso.mx/catedra/ p231.html
Constitución de la República Bolivariana de Venezuela. Gaceta Oficial Nº 5.453 Extraordinario, 24 de marzo de 2.000.
Deres (2008). Manual de Autoevaluación de Responsabilidad Social. Recuperado de http://www.deres.org.uy/descargas_pdf/Manual_del_Facilitador.pdf
Filas, R. (1999). Derecho del Trabajo. Argentina: Librería Editora Platense.
Garza, J., & Patiño, S. (2007). Educación en Valores. México: Editorial Trillas. Recuperado de http://conviveencomunidad.blogspot.com/2013/05/que-es-convivencia-y-cuales-son-sus.html http://www.viaeducation.org/html/que-02.htm
Ley Orgánica de Condiciones y Medio Ambiente de Trabajo. Gaceta Oficial, 38.236, 26 de julio de 2005.
Ley Orgánica de Prevención, Condiciones y Medio Ambiente de Trabajo. Gaceta Oficial N° 38.236, 26 de julio de 2005
Ley Orgánica de los Consejos Comunales, Gaceta Oficial N° 39.335, 28 de diciembre de 2009.
Comisión de las Comunidades Europeas. (2001). Libro Verde. Fomentar un marco europeo para la responsabilidad social de las empresas. Recuperado de http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:52001DC0366&from=ES
Jáuregui, A. (2002, junio 20). Desarrollo comunitario, opción al alcance de todos. Recuperado de http://www.gestiopolis.com/canales/economía/artículos/39/comunidad.htm
Lambin, J., Gallucci., C. y Sicurello, C. (2009). Dirección de marketing: gestión estratégica y operativa del mercado. México: Mc. Graw-Hill.
Norma Internacional ISO 26000:2010. Guía de Responsabilidad Social: Primera Edición Noviem-bre 01 de 2010
Rodríguez, J. (2007). Responsabilidad social corporativa y análisis económico: práctica frente a teoría. Ekonomiaz, 2 (65), 12-49
Rossi, E. (2010). Marketing Responsable. Notas en Turismo y Economía. (II) 2010. 83-92. Re-cuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/15778/ Documento_com-pleto.pdf?sequence=1
Santesmases, M. (1999). Marketing, conceptos y estrategias. España: Pirámide. Madrid.
Sherman, A. W. y Bohlander, G. W. (1994). Administración de recursos humanos. México: Grupo Editorial Iberoamericana.
Stoner, J. y Freeman, E. (2011). Administración. (3ra Ed.) México: Prentice Hall