Síndrome de Asperger desde una visión socioeducativa en la pandemia en Ecuador
Main Article Content
Abstract
Asperger's syndrome is a life condition that affects children and adolescents in areas of neuronal, psychological, cognitive, and social development; This group has been violated in the educational field during the pandemic, causing desertion. The educational system was not sufficiently prepared to meet the differentiated needs of this group of people, with the pressure falling on their families to attend to educational and therapeutic areas, assuming this responsibility to avoid the setback of their children with the progress achieved. The social deficiencies of people with this syndrome often cause them to be perceived as eccentric or two dissocial people, but if their behavior could be properly recognized, there would be less room for negative interpretations, requiring more information on the subject. It is important to know the situation of girls, boys and adolescents with Asperger syndrome as a result of the Pandemic, studying their social, medical, rights, educational and family development. The methodology was based on semi-structured interviews through observation and direct communication with parents and professionals in the area of therapies and educational environment. A lack of specific programs, differentiated for inclusion, that address individual characteristics was determined. A differentiated pedagogical adaptation is required by the managers and supervisors of the Inclusion Support Units and the Student Counseling Department, working in coordination with teachers and parents in the application of public policies that guarantee inclusion, as they require a personalized education. The study determines that 79,2% did not receive training from the Ministry of Education for online work, which is why there was student desertion in this pandemic. It is necessary for the State to implement specialized institutions for the education of people with this disorder.
Downloads
Article Details
Con la finalidad de contar con un tipo de licencia más abierta en el espectro que ofrece Creative Commons, a partir de diciembre de 2022 desde el número 27, AXIOMA asume la Licencia Creative Commons 4.0 de Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0(CC BY-NC-SA 4.0). Tanto el sitio web como los artículos en sus diferentes formatos, reflejan esta información.
Hasta el mes de noviembre de 2022 con el número 26, la revista AXIOMA asumió una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0). Los artículos contenidos en cada número hasta el 26, cuentan con esta licencia y su descripción se conserva en el portal de nuestra revista.
Atribución-NoComercial-SinDerivadas
CC BY-NC-ND
AXIOMA- Revista Científica de Investigación, Docencia y Proyección Social
References
1. DuCharme, R. W., & Gullotta, T. P. (2013). Asperger syndrome: A guide for professionals and families: Springer Science & Business Media.
2. Gasser, B. A., Kurz, J., Dick, B., & Mohaupt, M. G. (2019). Steroid Metabolites Support Evidence of Autism as a Spectrum. 9(5), 52.
3. Hadjipanayi, C., & Michael-Grigoriou, D. (2020). Conceptual knowledge and sensitization on Asperger's syndrome based on the constructivist approach through virtual reality. Heliyon, 6(6). doi:10.1016/j.heliyon.2020.e04145
4. Runge, K., Tebartz van Elst, L., Maier, S., Nickel, K., Denzel, D., Matysik, M., . . . Endres, D. (2020). Cerebrospinal Fluid Findings of 36 Adult Patients with Autism Spectrum Disorder. 10(6), 355.
5. Artigas-Pallarés, J., Guitart, M., & Gabau-Vila, E. J. R. d. n. (2013). Bases genéticas de los trastornos del neurodesarrollo. 56(1), 23-34.
6. Artigas-Pallarés, J., Rigau-Ratera, E., & García-Nonell, C. J. R. d. n. (2007). Relación entre capacidad de inteligencia límite y trastornos del neurodesarrollo. 44(12), 739-744.
7. Correia, S. J. U. d. l. R. (2013). Autismo: Características e intervención educativa en la edad infantil.
8. Fortuny Guasch, R., & Sanahuja Gavaldà, J. M. J. R. E. (2020). Comparativa de las estrategias metodológicas utilizadas en dos escuelas inclusivas con alumnado con Trastorno del Espectro Autista (TEA). 44(1), 62-92.
9. Gómez, A. L. J. R. I. d. a. a. l. i., logopedia, sociedad y multiculturalidad. (2018). Inclusión Educativa en Síndrome de Asperger. 4(3).
10. Inclusión, P. (2019). Asistencia Personal: una herramienta clave para el ejercicio del derecho a la vida independiente de las personas con discapacidad intelectual o del desarrollo.
11. Kaplan, H., Sadock, B. J., & Grebb, J. A. (1999). Sinopsis de psiquiatría: Médica.
12. López Martínez, M. E. (2018). Efectos de la supresión del gluten de la dieta en la conducta de niños autistas.
13. Martínez, J. L., Pagán, F. J. B., García, S. A., & Máiquez, M. C. C. J. R. F. (2014). Las tecnologías de la información y comunicación (TIC) en el proceso de enseñanza y aprendizaje del alumnado con trastorno del espectro autista (TEA). (14), 193-208.
14. Pinel, V., Rendón, L. A., & Adrover-Roig, D. J. L. d. H. (2018). Los robots sociales como promotores de la comunicación en los Trastornos del Espectro Autista (TEA). 53, 39-47.
15. Rodríguez, Á. P. A., Hernández, L. A. R., & Caicedo, M. M. J. J. R. V. U. C. d. N. (2014). Estrategias de afrontamiento y características sociodemográficas en padres de hijos con trastornos del espectro autista| Coping Strategies and Socio-demographic Characteristics in Parents of Children with Autistic Spectrum Disorders| Stratégies de copin. 2(42), 111-126.
16. Sifuentes, M., & Bosa, C. A. J. P. e. e. (2010). Criando pré-escolares com autismo: características e desafios da coparentalidade. 15, 477-485.
17. Tuchman, R. F., Moshé, S. L., & Rapin, I. J. R. d. n. (2005). Trastornos del neurodesarrollo y epilepsia. 40, S3-10.
18. Uribe Villablanca, N., Ruíz Salazar, C., González Peña, C., Sepúlveda Rain, J., & Santa María Machuca, J. (2017). Percepción de padres de estudiantes con trastornos del espectro autista sobre el uso de sistemas alternativos y aumentativos de comunicación de la Escuela Diferencial y Centro Terapéutico ASPAUT de la Comuna de Chiguayante. Universidad Católica de la Santísima Concepción,
19. Velasco Arcauz, H. (2018). Ejercicio físico y el Trastorno del Espectro Autista: Una revisión sistemática.
20. Zúñiga, A. H., Balmaña, N., & Salgado, M. J. P. i. (2017). Los trastornos del espectro autista (TEA). 21(2), 92-108.
21. Parra, Vicente. 2017, Prevalencia del Trastorno del Espectro autista, en los escolares urbanos de la ciudad de Loja. UTPL, Loja. http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/19849