Gestión pedagógica para la Educación Intercultural Bilingüe en el cantón Otavalo, Ecuador

Main Article Content

Ledys Hernández
Alexander Lárez Lárez
Ana Julia Romero González
Karen Armas Sánchez

Abstract

This article proposes academic managment as a tool for strengthening Intercultural Bilingual Education in the Otavalo canton, Ecuador. The problema arises in the emergence of the virtual modality of teaching during the pandemic produced by COVID-19, where the already existing educational and socioeconomics crises in community contexts worsened, wich hindered the application of the educational model in the territory. The objective of the reaseach was to analyze the pedagogical management for teaching, from the integration of substantive university funtions. To do this, the methodology of Educational Action- Research was used, with the voluntary participation of 16 teachers of elementary school. Through the four investigative phases proposed by the methodology and, applying the focus group and participant observation as techniques, the results show positive changes in the aspects conceived in the methodological desing:a) teacher- studen relationship; b) lesson planning; c) virtual teaching tool; d) active methodologies for learning; e) forms of evaluation and pedagogical support for students with learning difficulties. The investigative process was carried out through the integration of the substantive university functions: academia, research and links with the society. The conclusions emphasize pedagogical management as a fundamental element for the stregthening of Bilingual Intercultural Education, based on teaching experiences. On the othe hand, it is shown that the integration of the substantive functions consolidates the theoretical – practical relationships of university students in a process of transforming critical action on reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
HernándezL., Lárez LárezA., Romero GonzálezA. J., & Armas SánchezK. (2022). Gestión pedagógica para la Educación Intercultural Bilingüe en el cantón Otavalo, Ecuador. AXIOMA, 1(26), 60-66. https://doi.org/10.26621/ra.v1i26.796
Section
EDUCACIÓN
Author Biographies

Alexander Lárez Lárez, Universidad de Otavalo

Phd. En Educación

Docente investigador de la Universidad de Otavalo

Ana Julia Romero González, Universidad de Otavalo

PhD. en derecho

docente investigadora Universidad de Otavalo

Karen Armas Sánchez, Universidad de Otavalo

Magíster en administración

docente investigadora Universidad de Otavalo

 

References

Tal y como menciona López-Paredes (2017), la gestión pedagógica puede entenderse de la siguiente manera:
Un proceso orientado al fortalecimiento de los proyectos educativos de las instituciones, que ayuda a mantener la autonomía institucional, en el marco de las políticas públicas, y que enriquece los procesos pedagógicos con el fin de responder a las necesidades educativas locales, regionales. (p.205)
La unidad de aprendizaje, la sesión de aprendizaje y el proyecto de producción son los instrumentos básicos, para lograr que el desarrollo académico sea coherente y sistemático. El otro aspecto de la gestión pedagógica se refiere al calendario escolar, que al margen de los hechos cívicos- sociales- culturales y deportivos, se encuentra la planificación, la organización, la ejecución y la evaluación de las mega ferias de cultura productiva, a llevarse en tres etapas. El último aspecto de la gestión pedagógica, se refiere a la evaluación académica que tiene el propósito de verificar el nivel de avance del programa experimental a fin de programar si fuera necesario o reformular de acuerdo con los resultados. (Cortez, 2004, citado en: Ventocilla, 2014, p.22).
Loera Varela et al. (2011), la gestión pedagógica hace referencia a:
Intervenir exitosamente en la configuración de oportunidades de aprendizaje para los alumnos a pesar de que existan dificultades, limitaciones o puntos de partida que dificultan que los alumnos muestren interés por lo que se enseña, y la manera en que se enseña en la escuela. (p.13)