COMMUNICATION: AN INDISPENSABLE RESOURCE FOR BUSINESS MANAGEMENT IN MODERN INDUSTRY
Main Article Content
Abstract
Companies are constituted based on a vision, mission and objectives proposed at the beginning of their creation, and these respond to a study and analysis that allows identifying their qualities, strengths and weaknesses, making each of them unique entities and different from the rest. competition. Organizations seek, through their operational processes, to obtain economic or commercial benefits through the production of goods or services that serve certain types of markets, making use of well-structured communication management processes, ordered and planned by organizational managers.
This manuscript aims to highlight the importance of communication as a key element and essential resource for business management in modern industry. The document is based on a bibliographic, descriptive or correlational study that is made up of several sections, so at the beginning of the text, it begins by analyzing and contrasting theories and thoughts of several authors understood in the matter in question, then a brief look towards the past on communication, later, elements such as the communication strategy, advantages of a good communication system in the company, their importance and to finish communication flows in modern organizations are linked to the text.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Con la finalidad de contar con un tipo de licencia más abierta en el espectro que ofrece Creative Commons, a partir de diciembre de 2022 desde el número 27, AXIOMA asume la Licencia Creative Commons 4.0 de Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0(CC BY-NC-SA 4.0). Tanto el sitio web como los artículos en sus diferentes formatos, reflejan esta información.
Hasta el mes de noviembre de 2022 con el número 26, la revista AXIOMA asumió una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0). Los artículos contenidos en cada número hasta el 26, cuentan con esta licencia y su descripción se conserva en el portal de nuestra revista.
Atribución-NoComercial-SinDerivadas
CC BY-NC-ND
AXIOMA- Revista Científica de Investigación, Docencia y Proyección Social
References
Bernays, E. (1961). Your future in Public Relations. NY, USA: Ed. R. Rosen Press Inc.
Burgueño, J. (2015). Comunicación institucional para periodistas. Manual práctico de comunicación y relaciones públicas. Barcelona: UOC.
Carvajal, G., Ormeño, J., Sanz, L., Valverde, M. (2018). Técnicas de administración básicas. Madrid: EDITEX
Castro, A. (2017). Manual práctico de comunicación organizacional. Barranquilla: VERBUM
Contreras Delgado, O. E., Garibay Rendón, N. E. (2020). Comunicación organizacional. Historia, desarrollo y perspectivas de un concepto en constante construcción en América Latina. InMediaciones de la Comunicación, 15(2), 43-70. DOI: http://doi.org.10.18861/ic.2020.15.2.3018
David, F. (2003). Conceptos de administración estratégica. México DF: Prentice Hall, Inc.
Diaz, G., Guambi, D. (2018). La innovación: baluarte fundamental para las organizaciones. INNOVA Research Journal, 3(10.1), 212-229
Díaz Muñoz. G. A., Valdes Alarcón, M. E., Quintana Lombeida, M.D. (2018). La gestión del conocimiento en el ámbito empresarial. UNIANDES EPISTEME: Revista de Ciencia, Tecnología e Innovación, 5(2), 133-148.
Fernández, C., Galguera, L. (2009). Teorías de la comunicación. México, D. F.: McGraw-Hill.
Fernández, M., Sánchez, J. (1997). Eficacia organizacional. Concepto, desarrollo y evaluación. Madrid: Díaz de Santos, S.A.
García, J. (1998). La comunicación interna. Madrid: Ediciones Díaz de Santos, S. A.
Gruning, J., Hunt, T. (2007). Dirección de Relaciones Públicas. Girona: Gestión 2000
Ladrón de Guevara, M. (2018). Técnicas de recepción y comunicación. España: Editorial TUTOR FORMACIÓN
Neira, J. (2018). Teleasistencia. Madrid: EDITEX.
Nosnik, A., Rincón, J., y Sierra, M. (2005). La investigación de la comunicación organizacional en México. En J. C. Lozano Rendón, La comunicación en México: Diagnósticos, balances y retos. (p. 327-367). Puebla: CONEICC y Tecnológico de Monterrey.
Oliva J. (2020). Sobre la importancia de contextualizar las investigaciones en didáctica de las ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 17(1), 1001-1014.
Oviedo, A. (2018). Cómo hacer una auditoría interna ISO 9001:2015. México DF: Editorial Norma.
Oyarvide, H., Reyes, E., Montaño, M. (2017). La comunicación interna como herramienta indispensable de la administración de empresas. Revista científica dominio de las ciencias, 3 (4), 296-309.
Palacios, J. (2015). Historia y avances en la investigación en comunicación organizacional. REVISTA INTERNACIONAL DE RELACIONES PÚBLICAS, 10 (5), 25-46.
Pineda, A. (2020). La comunicación organizacional en la gestión empresarial: retos y oportunidades en el escenario digital. Revista GEON (gestión, organizaciones y negocios), 7 (1), 9-25.
Pintado, T., Sánchez, J. (2017). Nuevas tendencias de la comunicación estratégica. Madrid: ESIC EDITORIAL.
Project Management Institute. (2017). Guía de fundamentos para la dirección de proyectos. Pennsylvania: Project Management Institute, Inc.
Rebeil, M. A. (1998). Perfiles de la comunicación en las organizaciones. México, D.F.: Plaza y Valdés.
Rebeil, M. A., Montoya, A. (2006). Micro, pequeñas y medianas empresas. Unidades organizacionales, unidades comunicacionales. México, D.F.: Trillas; Universidad Anáhuac.
Sánchez, M. (2014). Comunicación efectiva y trabajo en equipo. Madrid: EDITORIAL CEP S.L.
Timoteo, J. (2013). Manejo de la comunicación organizacional. Madrid: Ediciones Díaz de Santos.
Van-der, C., Román, H. (2015). El libro de las habilidades de comunicación. Madrid: Díaz de Santos.
Torres, C. (2017). Gestión del equipo de trabajo en el almacén. Málaga: IC Editorial.
Zapata, L. (2016). Industria de la comunicación y economía digital: Guía básica del Dircom. Barcelona: Editorial U OC.
Zapata, R., Dalouh, R., Caballero, V., Gonzáles, A. (2017). Educación, salud y TIC en contextos multiculturales: nuevos espacios de intervención. Madrid: Almería