Social skills in pre-professional practice: A theoretical approach to the necessary competencies of the professional in training
Main Article Content
Abstract
The study presents the evaluations of different higher education students and professionals in active practice, who, based on their experiences in their pre-professional practices, contributed to identify and value the necessary social skills that the professional in training should have and manifest in their praxis. . Objective that was achieved thanks to the qualitative research approach, of an exploratory type and with a phenomenological design, its cohesion allows analyzing and understanding the problems and needs of society, from the experiences and assessments of the subjects that intervene in the same context. . For the data collection, it was decided to apply the technique of the focus group and its instrument a participatory interview, for its conformation we proceeded to select under inclusion and exclusion criteria university students and professionals of careers of a humanistic and altruistic nature such as: Pedagogy , Educational Psychology, Clinical and Industrial Psychology, professionals related to the Health area, and legal professionals. Thanks to the experiences of the participants, it was possible to determine the HHSS in practice in three categories: HHSS necessary for dealing with people, for intervention with people and necessary skills according to the functions of the profession. Finally, the conclusions of the study reveal the difficulty that higher level students have when starting their practice and recognize that the HHSS are of great importance in the exercise of their profession, suggesting that their learning and acquisition should be dealt with within the academy. and above all before starting their professional practice.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Con la finalidad de contar con un tipo de licencia más abierta en el espectro que ofrece Creative Commons, a partir de diciembre de 2022 desde el número 27, AXIOMA asume la Licencia Creative Commons 4.0 de Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0(CC BY-NC-SA 4.0). Tanto el sitio web como los artículos en sus diferentes formatos, reflejan esta información.
Hasta el mes de noviembre de 2022 con el número 26, la revista AXIOMA asumió una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0). Los artículos contenidos en cada número hasta el 26, cuentan con esta licencia y su descripción se conserva en el portal de nuestra revista.
Atribución-NoComercial-SinDerivadas
CC BY-NC-ND
AXIOMA- Revista Científica de Investigación, Docencia y Proyección Social
References
Amán , M. (2013). Instrumentos de evaluación y su incidencia al desempeño institucional de la Escuela Dr. Misael Acosta Solis del Cantón Baños de Agua Santa Provincia de Tungurahua. [Trabajo de Investigación Previa a la obtención del Grado Académico de Magister en Diseño Curricular y Evaluación Educativa], Repositorio Digital Universidad Técnica de Ambato.: https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/7211
Berniell et al. (2016). Más habilidades para el trabajo y la vida: los aportes de la familia, la escuela, el entorno y el mundo laboral. Reporte de Economia y Desarrollo RED . https://scioteca.caf.com/handle/123456789/936
Castillo, V. (2019). Habilidades Sociales Y Desempeño En Prácticas Pre Profesionales De Los Estudiantes De La Carrera De Derecho De Una Universidad Privada, Trujillo, 2019. [TESIS PARA OBTENER EL GRADO ACADEMICO DE: Maestra en Docencia Universitaria], Repositorio de la Universidad César Vallejo.: https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/37428
Diaz et al. (2022). El éxito de las Prácticas pre-profesionales: ¿De qué depende? Revista Habanera de Ciencias Médicas, 21(2), 1-8. https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/4151
Gontero, S., & Novella, R. (2021). El futuro del trabajo y los desajustes de habilidades en América Latina. Documentos de Proyectos (LC/TS.2021/206), Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL), Santiago. https://www.cepal.org/es/publicaciones/47651-futuro-trabajo-desajustes-habilidades-america-latina
Haro , O. (2018). Relación del Examen Nacional para la Educación Superior -ENES- y la vocación docente con el rendimiento académico del alumnado de la Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación de la Universidad Central del Ecuador. [Tesis presentada para aspirar al grado de DOCTOR POR LA UNIVERSIDAD DE ALICANTE PROGRAMA DE DOCTORADO EN INVESTIGACIÓN EDUCATIVA], Repositorio Institucional de la Universidad de Alicante: http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/99780
Leal-Costa et al. (2015). Las habilidades de comunicación como factor preventivo del síndrome de Burnout en los profesionales de la salud. Anales del Sistema Sanitario de Navarra, 38(2), 213-223. https://doi.org/https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1137-66272015000200005
Lozano et al. (2017). AUTOESTIMA E INTELIGENCIA EMOCIONAL EN LA FORMACIÓN DE DOCENTES. Edisiones ECUAFUTURO.
Montoro , G. (2018). LAS HABILIDADES SOCIALES EN LOS DESEMPEÑOS DOCENTES DE LA FACULTAD DE ARQUITECTURA- UNI. [TESIS PARA OPTAR EL GRADO DE MAESTRO EN EDUCACIÓN CON MENCIÓN EN DOCENCIA E INVESTIGACIÓN EN EDUCACIÓN SUPERIOR]. Repositorio Institucional de la UPCH,: https://repositorio.upch.edu.pe/handle/20.500.12866/3759
Peña et al. (2016). Prácticas Profesionales como Potenciadoras del Perfil de Egreso: Caso: Escuela de Bibliotecología y Archivología de La Universidad del Zulia. Paradígma, 37(1), 211-230. http://ve.scielo.org/scielo.php?pid=S1011-22512016000100011&script=sci_abstract
Restrepo , A. (2020). Comunicación asertiva para fomentar el autocuidado en pacientes con una condición crónica de salud hereditaria o adquirida no transmisible. [Monografía para optar el título de: Especialista en Promoción y Comunicación para la Salud], Repositorio Digita Institucional Universidad CES.: https://repository.ces.edu.co/handle/10946/4395
Sampieri et al. (2014). Metodología de la Investigación sexta edición. McGRAW-HILL / INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V.
Terranova et al. (2019). La práctica preprofesional integradora: concepción para la formación profesional en las carreras de educación. Opuntia Brava, 11(1), 270-278. https://biblat.unam.mx/es/revista/opuntia-brava/articulo/la-practica-preprofesional-integradora-concepcion-para-la-formacion-profesional-en-las-carreras-de-educacion
Varguillas et al. (2020). Develaciones significantes de la práctica pre profesional desde la vivencia estudiantil. Revista Espacios , 48(18), 10. https://www.revistaespacios.com/a20v41n18/20411805.html
Vázquez et al. (2022). Retos y perspectivas de la formación profesional ecuatoriana. Revista Conrado, 18(84), 262-270. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000100262