Using the Virtual Classroom at the University to Support the Teaching of Mathematics

Main Article Content

Luz Marina Rodríguez Cisneros

Abstract

This article is intended to publish the results of work degree, where a virtual classroom was designed to support mathematics program in the career of Agriculture of the Pontifical Catholic University of Ecuador, Ibarra Campus (PUCE-SI). The Model of Instructional Design ADDIE (Analysis - Design - Development - Implementation – Evaluation) and the Methodology PACIE (Presence - Scope - Training - Interaction – Elearning). This model and methodology allowed the implementation and evaluation of resources and activities online were used as the basis, and the development of competencies through learning outcomes evidenced by students. For this, an overall description of the learning theories, underlying the models of instructional design, the elements and tools used in each phase of the instructional design. In this investigation it was established that the planned resources and activities in the virtual classroom implementation achieves significant learning outcomes especially in groups of students with different levels of initial knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
CisnerosL. M. R. (2015). Using the Virtual Classroom at the University to Support the Teaching of Mathematics. AXIOMA, 2(13), 41-52. Retrieved from https://pucesinews.pucesi.edu.ec/index.php/axioma/article/view/431
Section
DOCENCIA
Author Biography

Luz Marina Rodríguez Cisneros

Docente de la Escuela de Ingenierías de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador – Sede Ibarra

References

Acosta Aide, S., Rubio Gómez, M., Otón Parés, M., & Gómez Paredes, I. (2012). Macrocurrículo Institucional. Recuperado el 14 de julio de 2014, de PUCESI: http://pucesi.edu.ec/index.php/macrocurriculo-institucional
Adell, J. (1997). Tendencias en educación en la sociedad de las tecnologías de la información. Recuperado el 30 de julio de 2014, de EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa: http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec7/revelec7.html
Area Moreira, M., & Adell Segura, J. (2009). E-Learning: Enseñar y Aprender en Espacios Virtuales. Recuperado el 31 de julio de 2014, de Tecnología Educativa. La formación del profesorado en la era de Internet: http://tecedu.webs.ull.es/textos/eLearning.pdf
Belloch, C. (2012). Diseño Instruccional. Recuperado el 23 de julio de 2014, de Unidad de Tecnología Educativa - Universidad de Valencia: http://www.uv.es/~bellochc/pedagogia/EVA4.pdf
Benítez, M. G. (2010). El modelo de diseño instruccional Assure aplicado a la educación a distancia. Tlatemoani, Revista Académica de Investigación, Disponible en: http://www.eumed.net/rev/tlatemoani/01/pdf/63-77_mgbl.pdf
Camacho, P. (2004). Metodología PACIE. Recuperado el 30 de julio de 2014, de Planeta FATLA: http://www.fatla.org/peter/pacie/correcto/doc/pacie.pdf
Góngora Parra, Y., & Martínez Leyet, O. (2012). Del diseño instruccional al diseño de aprendizaje con aplicación de las tecnologías. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 342-360. Recuperado en julio de 2014, de www.redalyc.org: http://www.redalyc.org/pdf/2010/201024652016.pdf
Moodle HQ. (Agosto de 2014). Documentación de Moodle. Recuperado el 5 de Agosto de 2014, de Moodle Docs: https://docs.moodle.org/all/es/P%C3%A1gina_Principal
Ortega Carrillo, J. (2002). Principios para el diseño y organización de programas de enseñanza virtual: Sistematización a la luz de las teorías cognoscitivas y conductuales. Recuperado de la Universidad de Granada: http://www.ugr.es/~sevimeco/biblioteca/distancia/Jose%20Antonio%20Ortega%20Carrillo%20-%20Diseno%20de%20programas%20de%20EV.pdf
Salas, L. M., & Pérez Fragoso, C. (2000). La comparación del rendimiento académico de un grupo en línea y uno tradicional. Recuperado de Red de Revistas Científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal. REDALYC: http://www.redalyc.org/pdf/270/27030403.pdf
SCOPEO (2012). e-MatemáTICas. Recuperado el 25 de julio de 2014, de SCOPEO Monográfico n° 4: http://scopeo.usal.es/wp-content/uploads/2013/04/scopeom004.pdf
Torres de Izquierdo, M., & Inciarte, A. (2005). Aportes de las teorías del aprendizaje al diseño instruccional. Recuperado el 31 de julio de 2014, de Red de Revistas Científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal. REDALYC: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99318837002