Management model of solidary knowledge, the route towards social innovation
Main Article Content
Abstract
The research presents the results of the project carried out within the framework of Contract RC0012-2014 Fiduciaria Bogotá as representative for the autonomous patrimony called National Fund for Science, Technology and Innovation Francisco José de Caldas and the Regional Polytechnic Corporation for Higher Education CPRES for the creation of solidarity companies as a strategy of social innovation in vulnerable populations, through the model of Micro franchises in the departments of Santander, Boyacá, Cundinamarca and Meta. Its execution was structured in four phases: 1) identification and selection of beneficiaries, 2) Characterization and selection of businesses with microfranchisable potential, 3) development of the solidarity model and packaging; 4) start-up, follow-up and accompaniment. The methodological approach implemented (mixed) allows to conclude that income opportunities in the participants are generated. In the initial phase of the project is not profitable or self-sustaining, but generates a positive impact on the micro franchisee and their relatives involuntarily from their application. Participants were IOM - IOM, (MinCIT) Ministry of Commerce, Industry and Tourism, Special Administrative Unit of Solidarity Organizations, National Agency for the Overcoming of Extreme Poverty (ANSPE)
Downloads
Article Details
Con la finalidad de contar con un tipo de licencia más abierta en el espectro que ofrece Creative Commons, a partir de diciembre de 2022 desde el número 27, AXIOMA asume la Licencia Creative Commons 4.0 de Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0(CC BY-NC-SA 4.0). Tanto el sitio web como los artículos en sus diferentes formatos, reflejan esta información.
Hasta el mes de noviembre de 2022 con el número 26, la revista AXIOMA asumió una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0). Los artículos contenidos en cada número hasta el 26, cuentan con esta licencia y su descripción se conserva en el portal de nuestra revista.
Atribución-NoComercial-SinDerivadas
CC BY-NC-ND
AXIOMA- Revista Científica de Investigación, Docencia y Proyección Social
References
Bacon, N., Faizullah, N., Mulgan, G., Y Woodcraft, S. (2008). How local areasinnovatetoaddress-changing social needs. NESTA. Recuperado de https://youngfoundation.org/publica-tions/transformers-how-local-areas-innovate-to-address-changing-social-needs/
Bardin, L. (1991). Análisis de contenido. Madrid, España: Ediciones Akal.
Becerra-Arévalo, Y. (2015). Sistema general de regalías: nuevos recursos para la ciencia, tec-nología e innovación en Colombia. Revista CEA, 1(1), 75-91.
Buckland, H., y Murillo, D. (2014). La Innovación Social en América Latina. Marco conceptual y agentes. Fondo Multilateral de Inversiones (BID), ESADE, Universidad Ramon Llull e Instituto de Innovación Social. Recuperado de http://proxymy.esade.edu/gd/facultybio/publicos/1431613105032_ESADE-FOMIN-La-innovacion-social-en-America-Latina-Marco-conceptual-y-agentes-1.pdf
Echeverría, J. y Merino, L. (2011). Cambio de paradigma en los estudios de innovación: el giro social de las políticas europeas de innovación. Arbor187 (752), 1031-1043.
Probst, G., Raub S., Romhardt, K. (1997). Wissen Managen. Wie Unternehmenihre Wervouste Ressource optimal nutzen.Wiesbaden, Alemania: Gabler.
Hernández, R., Collado, C. y Baptista P. (2010). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw-Hill Interamericana.
Herrera, F. (2014). Construcción de marca país como instrumento de política exterior colombiana. (Tesis de Maestría). Universidad Javeriana, Colombia.
Mumford, M., Scott, M., Gaddis, B., y Strange, J. (2002). Leadingcreativepeople: Orchestratingexpertise and relationships. Theleadershipquarterly, 13(6), 705-750.
Murray, R., Caulier-Grice, J. y Mulgan, G. (2010). The open book of social innovation. London: National endowment for science, tehnology and the art.
Murray, R., Caulier-Grice J., y Mulgan G. The open book of social innovation (2010). Tercer Sector, 233.
Peralta, D., y Aguja, F. (2015). Percepción académica sobre la evaluación en el contexto universitario modalidad a Distancia Tradicional y virtual. Cultura Educación y Sociedad, 6(1).
Phills, J., Deiglmeier, K., y Miller, D. (2008). Rediscovering social innovation. Stanford Social Innovation Review, 6(4), 34-43