Master’s Degree in Political Communication and Institutional Transparency: object of study and its justification
Main Article Content
Abstract
The study of Political Communication in Ecuador constitutes a novelty in itself, since there are very few academic, professional and research references that exist for this field, many times restricted to the party and electoral field, ignoring its comprehensive, broad and convergent. That is why it is necessary, on the one hand, to theoretically socialize Political Communication from an interdisciplinary perspective based on Communication Science, Political Science and Sociology; and, on the other, justify the object of study of a program as urgent as it is necessary. It is based on the hypothesis that there is a latent demand in certain social sectors regarding the need for access to a master's degree of these characteristics with a specific object of study, which is built through a bibliographic review. For this, and considering this basis, the objective is to support the object of study in a clear and systematic way, through a structuring guided by the guidelines established in the presentation of postgraduate program projects of the Council of Higher Education of Ecuador (CES) , with the adaptation to the main problems of reality and scientists. At the methodological level, various surveys have been applied based on a previously stipulated entry profile, with an analytical examination of five groups with open and closed questions that have been subsequently categorized. This work meets a large part of the usefulness criteria established in the field of research: social relevance, theoretical value and practical implications. The result supports the object of study and indicates - certainly - several guidelines to refine it and adapt it more faithfully to the socioeconomic and political reality of Ecuador.
Downloads
Article Details
Con la finalidad de contar con un tipo de licencia más abierta en el espectro que ofrece Creative Commons, a partir de diciembre de 2022 desde el número 27, AXIOMA asume la Licencia Creative Commons 4.0 de Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0(CC BY-NC-SA 4.0). Tanto el sitio web como los artículos en sus diferentes formatos, reflejan esta información.
Hasta el mes de noviembre de 2022 con el número 26, la revista AXIOMA asumió una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0). Los artículos contenidos en cada número hasta el 26, cuentan con esta licencia y su descripción se conserva en el portal de nuestra revista.
Atribución-NoComercial-SinDerivadas
CC BY-NC-ND
AXIOMA- Revista Científica de Investigación, Docencia y Proyección Social
References
Canel, M. J. (1999). Comunicación Política. Técnicas y estrategias para la sociedad de la infor-mación. Madrid: Tecnos.
Casero-Ripollés, A. (2008). La construcción mediática de las crisis políticas. Madrid, España: Editorial Fragua.
Chavero, P. (2015). Prensa y política en tiempos de crisis: estudio de la legislatura 2008- 2011. Madrid, España: CIS.
Dader, J. L. (2008). La adolescente investigación en comunicación política: Estructura del campo y tendencias prometedoras. En Manuel Martínez Nicolás (ed.): Para investigar la comuni-cación. Propuestas teórico-metodológicas. Madrid, España: Tecnos.
Davis, D. y Kraus, S. (1976). The Effects of Mass Communication on Political Behaviour. Lincoln: Anybook Ltd.
Dearing, J. y Rogers, E. (1996). Communication Concepts: Agenda-setting. Thousand Oaks (CA): Sage.
Eulau, H., Eldersveld, S. J. y Janowitz, M. (1956). Political Behavior A Reader in Theory and Re-search. New York: Free Press.
Hallin, D. y Mancini, P. (2008). Sistemas mediáticos comparados. Tres modelos de relación entre los medios de comunicación y la política. Barcelona, España: Editorial Hacer.
Monzón, C. (1996). Opinión pública, comunicación y política: la formación del espacio público. Madrid, España: Tecnos.
Nimmo, D. y Sanders, K. (1981). Handbook of political communication.Beverly Hills (CA): Sage.
Wolton, D. (1997). Penser la communication. Paris: Flammarion. El Prado.