Technical comparison of tools for augmented reality: wikitude, vuforia and artoolkit

Main Article Content

Fausto Alberto Salazar Fierro
Carpio Agapito Pineda Manosalvas
Silvia Rosario Arciniega Hidrobo
Nancy Nohemy Cervantes Rodríguez

Abstract

Multimedia applications with augmented reality objects are nowadays one of the most interesting alternatives to provide components of the digital world with more content and increase the interest of users who see this technology as an option to visualize objects or places that are not physically present at that moment. They are virtually taken through this software which allows them to interact in this environment. The creation of these applications require specialized tools which exist in the market in great variety, but the limited studies make it difficult to the suitable selection of design tools which is challenging for the producer. The main objective of this research was to identify which one of the studied tools is the best option for the development of these augmented reality applications to observe touristic places. The research was performed according to a quantitative paradigm, applying a descriptive technique to compare Wikitude, Vuforia and ARToolKit, in terms of their functionality, availability, usage, documental support and solidity. In order to compare such tools, a special experiment was accomplished through a set of characteristics and sub characteristics. At the end of the test, it was determined that the Wikitude tool reached a grade of 14.40 as opposed to 12.45 and 11.15 obtained from Vuforia and ARToolKit. Therefore, this test concludes Wikitude as the best alternative for the development of augmented reality since it offers the most exceptional benefits.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Salazar FierroF. A., Pineda ManosalvasC. A., Arciniega HidroboS. R., & Cervantes RodríguezN. N. (2019). Technical comparison of tools for augmented reality: wikitude, vuforia and artoolkit. AXIOMA, (19), 86-96. Retrieved from https://pucesinews.pucesi.edu.ec/index.php/axioma/article/view/545
Section
INVESTIGACIÓN
Author Biographies

Fausto Alberto Salazar Fierro, Universidad Técnica del Norte

Universidad Técnica del Norte, Carrera de Ingeniería en Sistemas Computacionales, Ibarra-Ecuador.

Carpio Agapito Pineda Manosalvas, Universidad Técnica del Norte

Universidad Técnica del Norte, Carrera de Ingeniería en Sistemas Computacionales, Ibarra-Ecuador.

Silvia Rosario Arciniega Hidrobo, Universidad Técnica del Norte

Universidad Técnica del Norte, Carrera de Ingeniería en Sistemas Computacionales, Ibarra-Ecuador.

Nancy Nohemy Cervantes Rodríguez, Universidad Técnica del Norte

Universidad Técnica del Norte, Carrera de Ingeniería en Sistemas Computacionales, Ibarra-Ecuador.

References

Aguilera, M. (2015). Aplicación móvil como apoyo para el fomento de la lectura infantil utilizando realidad aumentada. (tesis de posgrado). Universidad Autónoma de Ciudad de Juarez, México.
Álvaro, C. I., Robayo Jácome, D., y Medina Chicaiza, R. P. (2016). Facade recognition by augmented reality as an advertising way. 3C Tecnología, 5, 54–64
Arciniega, S., Imbaquingo, D., Jácome, J., Pusdá, M., y Salazar, F. (2016). Realidad aumentada usos educativos y herramientas para el proceso de enseñanza - aprendizaje, Research Gate, 1-19.
Arciniega, S., Imbaquingo, D., Pusdá, M., Salazar, F., y Jácome, J. (2017). Realidad aumetada usos educativos y herramientas para el proceso de enseñanza-aprendizaje.
Bakar, E. M. N. E. A., Ku-Mahamud, K. R., y Mohamed, M. (2015). Competitive Benchmarking Of Hotels ’ Service Quality Using Analytic Hierarchy Process. Business Management International Conference 2015, (November).
De la Hoz Manotas, A. K., Sepulveda Ojeda, J. A., y Sarmiento Polo, R. D. (2015). Prototipo móvil de realidad aumentada para sistema de transporte masivo en la ciudad de Barranquilla. Prospectiva, 13 (2), 96. https://doi.org/10.15665/rp.v13i2.492
Ferrada, H. (2014). Estudio de herramientas de RA sobre la plataforma Android (tesis de pregrado) Universidad de Bio-Bio, Chillan, Chile.
Herpich, F., Martins, R. L., y Rockenbach, L. M. (2017). A Comparative Analysis of Augmented Reality Frameworks Aimed at the Development of Educational Applications. Creative Education, 8, 1433–1451. https://doi.org/10.4236/ce.2017.89101
Ibañez, M. (n.d.). Realidad Aumentada: ARToolKit para animación de personajes. Universidad Politécnica de Valencia, Departamento de Informática de Sistemas y Compudores, Valencia. Obtenido de Realidad Aumentada: ARToolKit para animación de personajes.
Lacueva, F., Gracia, M., Sanagustín, L., González, C., y Romero, D. (2015). Análisis: Realidad Aumentada aplicada a entornos industriales. Aragón. Retrieved from www.aragon.es
Mera, L. (2017). Aplicación móvil con realidad aumentada como herramienta para la obtención interactiva de información de los objetos expuestos en el museo universitario pacocha de la ciudad de Manta (tesis de pregrado) Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabi, Ecuador
Moreno, N., y Onieva, J. (2017). Herramientas y propuestas de innovación basadas en la tecnología de realidad aumentada aplicadas a la literatura infantil y juvenil. Tejuelo, 25, 217–244. Retrieved from http://dehesa.unex.es/bitstream/handle/10662/5415/1988-8430_25_217.pdf?sequence=1yisAllowed=y
Sánchez, S., y Morillas, R. (2015). MusGuide. Catalunya. Retrieved from https://upcommons.upc.edu/bitstream/handle/2117/82916/Memòria.pdf
Siftery. (2018). Vuforia SDK vs Wikitude SDK. Retrieved from https://siftery.com/product-comparison/vuforia-sdk-vs-wikitude-sdk
Simbaña, B. (2015). Diseño e implementación de una aplicación basada en realidad aumentada para los edificios patrimoniales del centro histórico de quito (tesis de pregrado) Universidad de las Fuerzas Armadas, Quito, Ecuador
SocialCompare. (2018). AR frameworks. Retrieved from http://socialcompare.com/es/comparison/ar-frameworks-388frkga
Zapata, E. (2015). Eficacia perceptiva con asistencia de guía turístico y realidad aumentada en el museo de la Alianza de la ciudad de Tacna-2013 (tesis de pregrado) Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann, Tacna, Perú