Pedagogy, the Guiding Science of Andragogy: A Critical Analysis of the Role of the Teacher in Education

Main Article Content

Consuelo del Rocío Perez
Paulina Fabiola Zary Corral

Abstract

Pedagogy and Andragogy are considered different educational disciplines, however, its fields and forms of action in educational practice prove to be aspects of the same dialectical pair: guides and education. It then performs a comparative analysis that determines correspondence, allowing to conclude that the two disciplines have as a focal point the formation of a competent individual to meet the challenges offered by the present world and its unstoppable march. The teacher as an active entity involved in education, has the crucial challenge of being at the forefront and take education as what is science and, through it, face the technological challenges that characterize the twenty-first century education. Therefore, for someone who is human beings, love, values, active listening, emotional intelligence ... are qualities which prevail over pedagogical-andragogical knowledge; therefore, a critical analysis in which the real role of the teacher in education evidence is proposed.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
PerezC. del R., & Zary CorralP. F. (2016). Pedagogy, the Guiding Science of Andragogy: A Critical Analysis of the Role of the Teacher in Education. AXIOMA, 2(13), 33-40. Retrieved from https://pucesinews.pucesi.edu.ec/index.php/axioma/article/view/452
Section
DOCENCIA
Author Biographies

Consuelo del Rocío Perez, Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ibarra

Pontificia Universidad Católica del Ecuador- Sede Quito. Docente en la Facultad de Ciencias de la Educación. Escuela Politécnica Nacional- Sede Quito. Docente en la Facultad de Ingeniería en Sistemas

Paulina Fabiola Zary Corral, Escuela Politécnica Nacional -Sede Quito.

Docente

References

Aguilar, M. y Bize, R. (2011). Pedagogía de la intencionalidad: educando para una conciencia activa. Rosario: Homo Sapiens.
Aparici, R. (2010). Conectados en el ciberespacio. Recuperado de https://books.google.com.ec/books?id=EuprFDxMY0UC&lpg=PT249&ots=DpGghzXhOo&dq=aparici%20r%20(2010)%20conectados%20en%20el%20ciberespacio.%20www.uned.es%2Fpublicaciones%20uned%20madrid&hl=es&pg=PT247#v=onepage&q=aparici%20r%20(2010)%20conectados%20en%20el%20ciberespacio.%20www.uned.es/publicaciones%20uned%20madrid&f=false
Ayuste, A., Flecha, R., López, F. y Lleras, J. (1999). Planteamientos de la Pedagogía Crítica. Barcelona: Graó.
Blanco, A. (2009). Aprender a enseñar. Barcelona: Paidós Ibérica, S.A.
Carreño, M., Colmenar, C., Egido, I., y Sanz, F. (2000). Teorías e instituciones contemporáneas de la educación. Madrid: Síntesis.
Chacón, P. (2012). La Andragogía como disciplina propulsora de conocimiento en la educación superior. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/1941/194124281003
Colom, A. y Núñez, L. (2001). Teoría de la Educación. Madrid: Síntesis.
Dewey, J. (1960). La ciencia de la educación. Madrid: Síntesis.
Gisbert, M. El profesor del siglo XXI: de transmisor de contenidos a guía del ciberespacio. Recuperado de http://tecnologiaedu.us.es/cuestionario/bibliovir/203.pdf
Jabonero, M., López, I. y Nieves, R. (1999). Formación de adultos. Buenos Aires:Lozada.
Knowles, M. (2001). Andragogía, el aprendizaje de los adultos. México: Reproflo,S.A.
Ludojosky, R. (1986). Andragogía Educación del adulto. Buenos Aires: Guadalupe.
Maturana, H. (2007). Emociones y lenguaje en educación y política. Chile: Comunicación noreste c.l.
Mestre, U. Fuentes, H. y Álvarez, H. (2005). Didáctica como ciencia: una necesidad de la educación superior en nuestros tiempos. Recuperado de http://www.biblioteca.unlpam.edu.ar/pubpdf/praxis/n08a03mestre.pdf
Pérez, M. (2013). Andragogía vs. Pedagogía una metamorfosis radical en la educación del siglo XXI. Navarra: Gráficas Proyección.
Paymal, N. (2008). Pedagogía 3000: guía práctica para docentes, padres y uno mismo. Córdoba: Brujas.
Perrenoud, P. (2007). Pedagogía diferenciada: de las intenciones a la acción. Madrid: Popular.
Uzcátegui, R. (2006). Memoria Educativa Venezolana. Una Línea de Investigación para el análisis y seguimiento de la Institucionalidad educativa en Venezuela. Recuperado de http://www.scielo.org.ve/scielo.php?pid=S0798-97922006000100006&script=sci_arttext
Vigotsky, L. S. (2004). Luria, Leontiev, Vigotsky: Psicología y Pedagogía. Madrid: Akal.